Testy klasa IV



WIELKI SPRAWDZIAN NR IV

Imię i nazwisko.............................................................................................................................
Klasa........................................

1. Który z podanych niżej tekstów jest opisem postaci?
a) Nie wiem, czy ważne jest dla was, jak się nazywa i jakie nosi imię, bo dla mnie tak. Jeżeli uważacie, że jestem nią zauroczona, to też macie rację. I powiem jeszcze więcej, polubilibyście ją wszyscy.
Ania Kowalska, bo tak brzmi jej imię i nazwisko, to wspaniała dziewczyna. Poznałam ją na obozie w Zakopanem. Tam też mieszka na stałe. Ania ma wysmukłą sylwetkę, trzyma się zawsze prosto, chociaż ciągle chodzi „obładowana” siatkami i torbami, zawierającymi różne różności potrzebne do zajęć na zbiórkach.
Moja nowa koleżanka ma interesującą twarz, w której dominują duże brązowe oczy, harmonizujące z jej cerą. Zauważyć w nich można często iskierki wesołości lub błyski gniewu, gdy dzieje się źle w drużynie. Zgrabny nos i usta często uśmiechnięte dopełniają reszty portretu.
Zdarza się jednak, że oblicze Ani jest posępne, a oczy bardzo zamyślone. Dzieje się to zawsze wówczas, gdy Ania ma problem i zastanawia się jak go rozwiązać. A problemów „na jej głowie” otoczonej burzą ciemnych, falujących włosów zawsze wiele. Daje sobie jednak z nimi radę.
Głos ma miły, język jakim się posługuje, jest zawsze poprawny i sposób wyrażania delikatny.
Uwagę zwraca jej strój. Najczęściej sportowy - niebieskie dżinsy, koszula w granatową kratę, na nogach białe adidasy. „Służbowo” występuje w mundurze harcerskim. I wtedy wygląda najładniej.
b) Pana Kleksa poznać można po nieziemsko dużej, tęczowej czuprynie i bujnej zwichrzonej brodzie, czarnej jak smoła. Na twarzy ma mnóstwo kolorowych piegów, które jak zużyje daje szpakowi Mateuszowi do zjedzenia. Nowe nieużywane piegi przetrzymuje w tabakierce, z którą się nie rozstaje. Piegi przynosi Panu Kleksowi pewien golarz o imieniu Filip. Pan Ambroży ma długie sztywne pomarańczowe wąsiki, oczy jak dwa świderki i duży przekrzywiony nos. Nosi srebrne binokle przypominające rower.
Pan Kleks ubrany jest zawsze w niezmiernie obszerny długi surdut koloru czekoladowego lub bordo. Na szczególne okazje wkłada tabaczkowy frak z zielonymi wyłogami. Pod spodem nosi aksamitną, cytrynową kamizelkę zapinaną na guziki wielkości śliwek i wysoki sztywny kołnierzyk. Jego szerokie czerwone spodnie są bardzo zabawne ponieważ podczas wiatru nadymają się jak balon. Zamiast krawatu nosi kokardę. W ubraniu Pana Kleksa jest moc kieszeni. Jedna z nich we fraku, zarezerwowana jest dla Mateusza. Pan Kleks jest średniego wzrostu i ani gruby ani chudy, po prostu w sam raz.
            Pan Kleks ma niezwykłe zdolności, które nabył w czasie nauki u doktora Paj-Chi-Wo. Wszystko czego nauczył go ten niezwykły doktor, Pan Kleks przechowuje zapisane na tabliczkach na trzecim piętrze swojej szkoły. Pan Ambroży potrafi unosić się w powietrzu, co jest bardzo przydatne dlatego, że podczas obiadu unosi się nad stołami i polewa potrawy rozmaitymi sosami. Przechowuje płomyki świec w kieszeni. Potrafi wysyłać oko na zwiady, co pomaga mu odnajdywać zaginione rzeczy.
c) Tomek Sawyer - Tomek był sierotą, wychowywała go ciotka Polly. Miał krótkie kręcone włosy i to było przyczyną jego wielkiego zmartwienia. Tomek uważał bowiem, że loki to "rzecz niemęska". Na co dzień biegał boso, w zniszczonym wygodnym ubraniu, w którym czuł się swobodnie. W niedziele chłopiec ubierał się w "drugie ubranie" - czyste i eleganckie. Na głowę wkładał kapelusz, na nogi starannie wypastowane buciki. Wyglądał wtedy jak bardzo grzeczny i poprawny chłopiec.
Tomek miał "awanturniczą żyłkę" znał wszystkich mieszkańców miasta, a jego największym przyjacielem był Huck Finn. Był wesoły, miał duże poczucie humoru i mnóstwo fantastycznych pomysłów. Codziennie przeżywał wiele przygód. Nie mógł usiedzieć w jednym miejscu i wszędzie go było pełno.

2. Wyjaśnij znaczenie słowa legenda.
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Uzupełnij poniższe zdania.

Polski Hymn Narodowy to .................................................... Słowa zostały napisane przez dyplomatę i poetę ........................................................................we ......................................... między .......................................................... (data). Został on stworzony za namową twórcy Legionów polskich we Włoszech ......................................................................... Jako oficjalny hymn został zatwierdzony w .......................... roku.

4. Określ osobę, liczbę, rodzaj i czas podanych niżej czasowników:
śpiewam .......................................................................................................................................
przechodziliśmy............................................................................................................................
będę wchodziła .............................................................................................................................
przeszło ........................................................................................................................................

5. Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej następujące rzeczowniki:
filiżanka
skuter

l. poj.
l. mn.

l.poj.
l.mn.
M.


M.


D.


D.


C.


C.


B.


B.


N


N.


Ms.


Ms.


W


W.





6. Uporządkuj podane niżej zdania w dialog.

۝ Dobrze, ale musisz odprowadzić mnie potem do domu i wytłumaczyć przed babcią.
۝ Przecież mecz jest dopiero za miesiąc! Pogadamy o tym jutro.
۝Musimy się koniecznie spotkać dzisiaj po lekcjach.
۝ Nic łatwiejszego. Jestem przecież jej ulubieńcem.
۝ To nie potrwa długo. Musimy ustalić skład drużyny.
۝ Jutro swój skład przedstawią chłopaki z IVa. Nie możemy być gorsi.
۝ Stary nie mogę! Obiecałem babci, ze będę punktualnie.

7. Wyjaśnij poniższe pojęcia:
bean ..............................................................................................................................................
dysputacje .....................................................................................................................................
bursa .............................................................................................................................................
kaligrafować .................................................................................................................................
skryba ...........................................................................................................................................

8. Wymień odmienne i nieodmienne części mowy:

Odmienne części mowy
Nieodmienne części mowy
1.
1.
2.
2.
3.
3.
4.
4.
5.
5.

9. Wyjaśnij pisownię wyrazów z „ch” i „h”.
mucha ...........................................................................................................................................
duch ..............................................................................................................................................
schnąć ...........................................................................................................................................
druh ..............................................................................................................................................





Test z lektury „Pinokio” C. Collodiego – klasa IV
Imię i nazwisko………………………………………………………… nr z dziennika………

1. Pinokio został zrobiony:
a) z plasteliny,
b) z masy solnej,
c) z kawałka drewna,
d) z materiału.
2. Jak miał na imię ojciec Pinokia?
a) Murietto,
b) Wincenty,
c) Kajetan,
d) Dżeppetto.
3. Skąd Dżeppetto miał pieniądze na zakup elementarza?
a) sprzedał swój kaftan,
b) pożyczył od przyjaciela,
c) zaoszczędził,
d) sprzedał stół.
4. Zamiast do szkoły Pinokio udał się na:
a) na zakupy,
b) do cyrku,
c) do teatru marionetek,
d) na jarmark.
5. Kogo spotkał Pinokio w drodze do ojca?
a) wiewiórkę i lisa,
b) lisa i kota,
c) kota i myszkę,
d) dzięcioła.
6. Od kłamstw wydłużał się Pinokiowi:
a) palec,
b) nos,
c) but,
d) kapelusz.

7. Kto przestrzegał Pinokia przed złym zachowaniem?
a) świerszcz,
b) kulawy lis,
c) papuga,
d) biały kos.
8. Dokąd pojechał Pinokio z hultajem Knotem?
a) do Krainy Szczęśliwości,
b) do Krainy Zabawek,
c) do Wróżki,
d) do Dżeppetta.
9. Jaka niespodzianka spotkała Pinokia w raju próżniaków?
a) spotyka Dżeppetta,
b) zmienia się w osła,
c) odnajduje elementarz,
d) zostaje ranny.
10. Gdzie Pinokio spotkał swego ojca?
a) na statku,
b) w cyrku,
c) w brzuchu wieloryba,
d) na spacerze.
11. Gdzie pracował Pinokio, by zarobić na garnuszek mleka dla Dżeppetta?
a) u ogrodnika Dżandżo,
b) w polu,
c) u Wróżki,
d) u stolarza.
12. Pinokio zmienił się w chłopca, ponieważ:
a) miał dobre serce,
b) był z drewna,
c) nie chciał być już pajacem,
d) umiał mówić.

1 komentarz: