WIELKI SPRAWDZIAN NR IV
Imię i
nazwisko.............................................................................................................................
Klasa........................................
1. Który z podanych niżej tekstów jest opisem postaci?
a) Nie wiem, czy ważne jest dla was,
jak się nazywa i jakie nosi imię, bo dla mnie tak. Jeżeli uważacie, że jestem
nią zauroczona, to też macie rację. I powiem jeszcze więcej, polubilibyście ją
wszyscy.
Ania Kowalska,
bo tak brzmi jej imię i nazwisko, to wspaniała dziewczyna. Poznałam ją na
obozie w Zakopanem. Tam też mieszka na stałe. Ania ma wysmukłą sylwetkę, trzyma
się zawsze prosto, chociaż ciągle chodzi „obładowana” siatkami i torbami,
zawierającymi różne różności potrzebne do zajęć na zbiórkach.
Moja nowa
koleżanka ma interesującą twarz, w której dominują duże brązowe oczy,
harmonizujące z jej cerą. Zauważyć w nich można często iskierki wesołości lub
błyski gniewu, gdy dzieje się źle w drużynie. Zgrabny nos i usta często
uśmiechnięte dopełniają reszty portretu.
Zdarza się
jednak, że oblicze Ani jest posępne, a oczy bardzo zamyślone. Dzieje się to
zawsze wówczas, gdy Ania ma problem i zastanawia się jak go rozwiązać. A
problemów „na jej głowie” otoczonej burzą ciemnych, falujących włosów zawsze
wiele. Daje sobie jednak z nimi radę.
Głos ma miły,
język jakim się posługuje, jest zawsze poprawny i sposób wyrażania delikatny.
Uwagę zwraca jej strój.
Najczęściej sportowy - niebieskie dżinsy, koszula w granatową kratę, na nogach
białe adidasy. „Służbowo” występuje w mundurze harcerskim. I wtedy wygląda
najładniej.
b) Pana Kleksa poznać można po
nieziemsko dużej, tęczowej czuprynie i bujnej zwichrzonej brodzie, czarnej jak
smoła. Na twarzy ma mnóstwo kolorowych piegów, które jak zużyje daje szpakowi Mateuszowi
do zjedzenia. Nowe nieużywane piegi przetrzymuje w tabakierce, z którą się nie
rozstaje. Piegi przynosi Panu Kleksowi pewien golarz o imieniu Filip. Pan
Ambroży ma długie sztywne pomarańczowe wąsiki, oczy jak dwa świderki i duży
przekrzywiony nos. Nosi srebrne binokle przypominające rower.
Pan Kleks
ubrany jest zawsze w niezmiernie obszerny długi surdut koloru czekoladowego lub
bordo. Na szczególne okazje wkłada tabaczkowy frak z zielonymi wyłogami. Pod
spodem nosi aksamitną, cytrynową kamizelkę zapinaną na guziki wielkości śliwek
i wysoki sztywny kołnierzyk. Jego szerokie czerwone spodnie są bardzo zabawne
ponieważ podczas wiatru nadymają się jak balon. Zamiast krawatu nosi kokardę. W
ubraniu Pana Kleksa jest moc kieszeni. Jedna z nich we fraku, zarezerwowana
jest dla Mateusza. Pan Kleks jest średniego wzrostu i ani gruby ani chudy, po
prostu w sam raz.
Pan
Kleks ma niezwykłe zdolności, które nabył w czasie nauki u doktora Paj-Chi-Wo.
Wszystko czego nauczył go ten niezwykły doktor, Pan Kleks przechowuje zapisane
na tabliczkach na trzecim piętrze swojej szkoły. Pan Ambroży potrafi unosić się
w powietrzu, co jest bardzo przydatne dlatego, że podczas obiadu unosi się nad
stołami i polewa potrawy rozmaitymi sosami. Przechowuje płomyki świec w kieszeni.
Potrafi wysyłać oko na zwiady, co pomaga mu odnajdywać zaginione rzeczy.
c) Tomek Sawyer - Tomek był sierotą,
wychowywała go ciotka Polly. Miał krótkie kręcone włosy i to było przyczyną
jego wielkiego zmartwienia. Tomek uważał bowiem, że loki to "rzecz
niemęska". Na co dzień biegał boso, w zniszczonym wygodnym ubraniu, w
którym czuł się swobodnie. W niedziele chłopiec ubierał się w "drugie
ubranie" - czyste i eleganckie. Na głowę wkładał kapelusz, na nogi
starannie wypastowane buciki. Wyglądał wtedy jak bardzo grzeczny i poprawny
chłopiec.
Tomek miał
"awanturniczą żyłkę" znał wszystkich mieszkańców miasta, a jego
największym przyjacielem był Huck Finn. Był wesoły, miał duże poczucie humoru i
mnóstwo fantastycznych pomysłów. Codziennie przeżywał wiele przygód. Nie mógł
usiedzieć w jednym miejscu i wszędzie go było pełno.
2. Wyjaśnij znaczenie słowa legenda.
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Uzupełnij poniższe
zdania.
Polski Hymn
Narodowy to .................................................... Słowa zostały
napisane przez dyplomatę i poetę ........................................................................we
......................................... między
.......................................................... (data). Został on
stworzony za namową twórcy Legionów polskich we Włoszech .........................................................................
Jako oficjalny hymn został zatwierdzony w .......................... roku.
4. Określ osobę, liczbę, rodzaj i czas
podanych niżej czasowników:
śpiewam
.......................................................................................................................................
przechodziliśmy............................................................................................................................
będę wchodziła .............................................................................................................................
przeszło
........................................................................................................................................
5. Odmień przez przypadki w liczbie
pojedynczej i mnogiej następujące rzeczowniki:
filiżanka
skuter
l. poj.
|
l. mn.
|
l.poj.
|
l.mn.
|
||
M.
|
M.
|
||||
D.
|
D.
|
||||
C.
|
C.
|
||||
B.
|
B.
|
||||
N
|
N.
|
||||
Ms.
|
Ms.
|
||||
W
|
W.
|
6. Uporządkuj podane niżej zdania w dialog.
Dobrze, ale musisz odprowadzić mnie potem do domu i wytłumaczyć przed babcią.
Przecież mecz jest dopiero za miesiąc! Pogadamy o tym jutro.
Musimy
się koniecznie spotkać dzisiaj po lekcjach.
Nic łatwiejszego. Jestem przecież jej ulubieńcem.
To nie potrwa długo. Musimy ustalić skład drużyny.
Jutro swój skład przedstawią chłopaki z IVa. Nie możemy być gorsi.
Stary nie mogę! Obiecałem babci, ze będę punktualnie.
7. Wyjaśnij poniższe pojęcia:
bean
..............................................................................................................................................
dysputacje
.....................................................................................................................................
bursa
.............................................................................................................................................
kaligrafować
.................................................................................................................................
skryba
...........................................................................................................................................
8. Wymień odmienne i nieodmienne części mowy:
Odmienne części mowy
|
Nieodmienne części mowy
|
1.
|
1.
|
2.
|
2.
|
3.
|
3.
|
4.
|
4.
|
5.
|
5.
|
9. Wyjaśnij pisownię wyrazów z „ch” i „h”.
mucha
...........................................................................................................................................
duch ..............................................................................................................................................
schnąć
...........................................................................................................................................
druh
..............................................................................................................................................
Test z lektury „Pinokio” C. Collodiego – klasa IV
Imię i nazwisko………………………………………………………… nr z dziennika………
Imię i nazwisko………………………………………………………… nr z dziennika………
1. Pinokio został zrobiony:
a) z plasteliny,
b) z masy solnej,
c) z kawałka drewna,
d) z materiału.
2. Jak miał na imię ojciec Pinokia?
a) Murietto,
b) Wincenty,
c) Kajetan,
d) Dżeppetto.
a) Murietto,
b) Wincenty,
c) Kajetan,
d) Dżeppetto.
3. Skąd Dżeppetto miał pieniądze na zakup elementarza?
a) sprzedał swój kaftan,
b) pożyczył od przyjaciela,
c) zaoszczędził,
d) sprzedał stół.
a) sprzedał swój kaftan,
b) pożyczył od przyjaciela,
c) zaoszczędził,
d) sprzedał stół.
4. Zamiast do szkoły Pinokio udał się na:
a) na zakupy,
b) do cyrku,
c) do teatru marionetek,
d) na jarmark.
5. Kogo spotkał Pinokio w drodze do ojca?
a) wiewiórkę i lisa,
b) lisa i kota,
c) kota i myszkę,
d) dzięcioła.
a) na zakupy,
b) do cyrku,
c) do teatru marionetek,
d) na jarmark.
5. Kogo spotkał Pinokio w drodze do ojca?
a) wiewiórkę i lisa,
b) lisa i kota,
c) kota i myszkę,
d) dzięcioła.
6. Od kłamstw wydłużał się Pinokiowi:
a) palec,
b) nos,
c) but,
d) kapelusz.
a) palec,
b) nos,
c) but,
d) kapelusz.
7. Kto przestrzegał Pinokia przed złym zachowaniem?
a) świerszcz,
b) kulawy lis,
c) papuga,
d) biały kos.
a) świerszcz,
b) kulawy lis,
c) papuga,
d) biały kos.
8. Dokąd pojechał Pinokio z hultajem Knotem?
a) do Krainy Szczęśliwości,
b) do Krainy Zabawek,
c) do Wróżki,
d) do Dżeppetta.
a) do Krainy Szczęśliwości,
b) do Krainy Zabawek,
c) do Wróżki,
d) do Dżeppetta.
9. Jaka niespodzianka spotkała Pinokia w raju próżniaków?
a) spotyka Dżeppetta,
b) zmienia się w osła,
c) odnajduje elementarz,
d) zostaje ranny.
a) spotyka Dżeppetta,
b) zmienia się w osła,
c) odnajduje elementarz,
d) zostaje ranny.
10. Gdzie Pinokio spotkał swego ojca?
a) na statku,
b) w cyrku,
c) w brzuchu wieloryba,
d) na spacerze.
a) na statku,
b) w cyrku,
c) w brzuchu wieloryba,
d) na spacerze.
11. Gdzie pracował Pinokio, by zarobić na garnuszek mleka dla
Dżeppetta?
a) u ogrodnika Dżandżo,
b) w polu,
c) u Wróżki,
d) u stolarza.
a) u ogrodnika Dżandżo,
b) w polu,
c) u Wróżki,
d) u stolarza.
12. Pinokio zmienił się w chłopca, ponieważ:
a) miał dobre serce,
b) był z drewna,
c) nie chciał być już pajacem,
d) umiał mówić.
a) miał dobre serce,
b) był z drewna,
c) nie chciał być już pajacem,
d) umiał mówić.
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń