Testy klasa VI



Data…………………

WIELKI SPRAWDZIAN


Imię i nazwisko………………………………………………………………………………….
Klasa………………………………………….

1. Wskaż apostrofę:
a)      Litwo, Ojczyzno moja” (Adam Mickiewicz)
b)      Czego chcesz od nas, Panie, za twe hojne dary?” (Jan Kochanowski)
c)      Bogurodzica dziewica, Bogiem sławiena Maryja” („Bogurodzica”)
d)     Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz...
(Jan Kochanowski)
e)      wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
2. Wskaż wiersz biały:
a)      Spójrzcie, jaka wciąż sprawna,
jak dobrze się trzyma
w naszym stuleciu nienawiść.
Jak lekko bierze wysokie przeszkody.
Jakie to łatwe dla niej - skoczyć, dopaść
(Wisława Szymborska)
b)      Jak daleko odszedłeś od wiersza w białym kitlu
od słowa co jak chleb powszedni,
jak szkiełko wódki co łączy,
gdy rozmowy przykrótkie.
(Grzegorz Pozimka)
c)      Czułość — bywa jak pełny wojen krzyk,
I jak szemrzących źródeł prąd,
I jako wtór pogrzebny...
I jak plecionka długa z włosów blond,
Na której wdowiec nosić zwykł
Zegarek srebrny.  
(Cyprian Kamil Norwid)
d)     wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
3. Co to jest argument:
a)      stwierdzenie mające uzasadnić pewną tezę
b)      dowód na coś, wypowiedź potwierdzająca lub obalająca sąd o czymś
c)      racja, dowód, fakt służący do uzasadnienia jakiegoś twierdzenia
d)     wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
4. Określ rodzaj wypowiedzenia:
a)      Pomarańcze dojrzewają.
b)      Mój pies szczekał na przechodniów.
c)      Znany tenisista tak grał, że wszyscy go podziwiali.
d)     Siedziałem na widowni i oglądałem mecz.
e)      Stać!
5. Podkreśl dopełnienie w zdaniach:
a)      Czytam książkę.
b)      Byłem przeciwny wycieczce.
c)      Znam ludzi skłonnych do przeziębień.
6. Napisz streszczenie z poniższego tekstu:
Tajemnicza śmierć Trudy Lombard to dla porucznik Eve Dallas także powrót do koszmaru z dzieciństwa. Kto zabił niezrównoważoną psychicznie kobietę, która niegdyś znęcała się nad nią jako zastępcza matka? Czy chłodny profesjonalizm wystarczy, by rozwikłać tę sprawę? Detektyw Eve Dallas jest twardą kobietą. Gdy osobnik w kostiumie świętego Mikołaja rzuca się z wysokości trzydziestego szóstego piętra, zajmuje się sprawą bez mrugnięcia okiem. Jednak gdy wraca do biura, w budynku policji odwiedza ją Trudy Lombard i wtedy Eve ledwo udaje się nad sobą zapanować. Ożywają bolesne i przerażające wspomnienia z czasów, gdy była bezbronnym maltretowanym dzieckiem uwięzionym w domu zastępczej matki, spaczonej psychicznie kobiety. Tej samej, która teraz staje przed nią z uśmiechem na ustach. Gdy kilka dni później zwłoki Trudy zostają odnalezione w pokoju hotelowym, okazuje się, że nie tylko Eve ucierpiała niegdyś z rąk tej kobiety. Teraz zrobi wszystko, by wyjaśnić zagadkę jej śmierci...
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Jakie są elementy opisu postaci?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie na 6
8. Określ głoski ze względu na miejsce artykulacji i stopień zbliżenia narządów mowy:
b - ………………………………………………………………………………………………
      ………………………………………………………………………………………………
w - ………………………………………………………………………………………………
      ………………………………………………………………………………………………
s - ………………………………………………………………………………………………
     ………………………………………………………………………………………………
ch - ……………………………………………………………………………………………...
       ………………………………………………………………………………………………
m - ………………………………………………………………………………………………
      ………………………………………………………………………………………………



TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW KLASY VI

Imię i Nazwisko……………………………………………………………………………….

LITERATURA
1. Odpowiednio połącz:
„los się uśmiechnął”                                                  porównanie
„łza duża jak kropla deszczu”                                   epitet
„struny deszczu”                                                        uosobienie
„morze kwiatów”                                                      onomatopeja
„szeleści”                                                                   metafora


2. Pojęcia wpisz do odpowiednich rubryk tabeli:
Podmiot liryczny, narrator, powieść, tekst z podziałem na role, tragedia, nowela, fraszka, fabuła, tekst główny,  didaskalia, wątek, podział na strofy, utwór przeznaczony do wystawiania na scenie, sytuacja liryczna, obraz poetycki, akcja

LIRYKA
EPIKA
DRAMAT

















GRAMATYKA
1. Określ osobę, liczbę, rodzaj, aspekt, stronę i czas następujących czasowników:
śmiały się-................................................................... ...............
nie znał-..................................................................... ....................
czytają-...................................................................... ........................


2.Utwórz od podanych czasowników ich formy w trybie rozkazującym w liczbie pojedynczej:
- myśleć................................................
- oglądać....................................................


3. Uzupełnij zdania czasownikami w trybie rozkazującym lub przypuszczającym.
A/ Nie ......................tak czasu, weź się do pracy! (marnować)
B/ Myślę, że czas ................................przyjemnie. (spędzić)


4. Zamień zdanie ze strony czynnej na bierną lub biernej na czynną:
Ania szybko posprzątała pokój.
........................................................................
Ciasto zostało upieczone przez mamę.
……………………………………………….

5. Odmień przez przypadki w l.poj. i l.mn. rzeczowniki książka, ksiądz; oddziel temat od końcówki.
.................................................... ......................................................
.................................................... ......................................................
.................................................... ......................................................
.................................................... ......................................................
.................................................... ......................................................
.................................................... ......................................................
.................................................... ......................................................

6.Z podanych rzeczowników podkreśl te, które mają formę tylko liczby mnogiej:
dzieci, drzwi, światy, bluzy, nożyce, uszy, skrzypce, buty, wycieczki, losy

7. Przestopniuj następujące przymiotniki, określ rodzaj stopniowania:
ładny- ......................................................................
dobry- ......................................................................
chory-………………………………………………
szklany-…………………………………………….

8. Od podanych przymiotników utwórz przysłówki:
gorący-...................... zły-.............................. szybki-....................................

9. Zapisz słownie liczebniki w podanych niżej zdaniach:
Uzbierałam 50 ..............................złotych.
Rok liczy 365 .....................................................dni.
Sąsiadka ma 3 ..............................dzieci.
Często bawię się z jej 3 ...................................dzieci.


10. W podanym zdaniu nazwij części mowy i zrób wykres tego zdania:
Dziewczynka uważnie obserwowała przez okno dwie pracowite pszczoły.







11. W podanym zdaniu określ części zdania:
Małe dzieci radośnie śpiewały piosenki.




12. Jakie znasz rodzaje zdań złożonych współrzędnie? Podaj przykłady tych zdań, zrób ich wykresy.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
13. Określ rodzaj podanych zaimków:
swojego…………………………………………………………………………………….
ona…………………………………………………………………………………………
trzy czwarte……………………………………………………………………………….
troje………………………………………………………………………………………
niewiele……………………………………………………………………………………


SŁOWNICTWO, FRAZEOLOGIA.
1. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne:
dom-.......................... krzyczeć-........................ góra-.................................


2. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym:
radość-...................... zły-................................. kara-..................................


3. Podkreśl wyrazy pokrewne:
domek, chata, domowy, stół, budynek, domownik, bezdomny


4. Wpisz właściwe kolory:
Nie mam ....................... pojęcia. Ogarnęła mnie .................................. rozpacz. Patrzę przez .................................... okulary. Myślę o .................................... migdałach.


5. Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych:
A/ siedzieć jak mysz pod miotłą- ...........................................
B/ w gorącej wodzie kąpany- ................................................
C/ trzymać język za zębami-................................................
D/ być w siódmym niebie-...................................................


ORTOGRAFIA
Uzupełnij tekst:
Wielu problem_w dostarcza uczniom pisownia wyrazów z ó, u. Nasz zesp_ł klasowy podzielił się na dwie gr_py. Ka_da z nich p_ygotow_je ró_norodne ćwiczenia. Pilnie prac_ją nawet najwięk_e leni_szki. Pisownię tr_dnych wyraz_w będziemy równie_ ćwiczyć na zajęciach dodatkowych. Wsp_lnie p_ygotujemy du_y zestaw k_y_ówek, łamigł_wek i reb_sów. Wkr_tce cała klasa powt_rzy gł_wne reg_ły ortograficzne.

TWORZENIE WŁASNYCH TEKSTÓW
Napisz rozprawkę na jeden z poniższych tematów:
1. Książka, którą powinien przeczytać każdy nastolatek. Uzasadnij swój wybór.
2. Ten człowiek mi imponuje - w formie rozprawki udowodnij, że wybrana przez ciebie postać zasługuje na miano autorytetu (WAŻNE: to nie może być autorytet niedościgniony jak np. papież Jan Paweł II)
3. Szkoła – doświadczenie niszczące ludzką osobowość czy konstruktywne? Zastanów się nad tym problemem, prezentując przeżycia własne oraz bohaterów literackich i filmowych.
4.Czy muzyka, której słuchasz, filmy, które oglądasz, książki, które czytasz mówią o Tobie i Twoim pokoleniu? Omów, posługując się przykładami.
5. Nie powinno się kłamać, ale… Czy istnieją sytuacje, gdy kłamstwo jest dopuszczalne? Zastanów się nad tym problemem, prezentując przeżycia własne oraz bohaterów literackich i filmowych.


Test ze znajomości epok literackich


Imię i nazwisko ………………………………………………………………………………
Klasa………………………….

1.Średniowiecze to okres:
        a) XVII-XVIIIw.,
        b) IV/V- XVw.,
        c) XV- XVIIw..
2.W średniowieczu w centrum zainteresowania był:
        a) człowiek,
        b) Bóg,
        c) przyjemności intelektualne.
3.W średniowieczu najważniejszą rolę kulturotwórczą pełnił:
        a) kościół,
        b) dwór królewski,
        c) stan rycerski.
4.Ideał rycerza- to wzorzec osobowy z epoki:
        a) oświecenia,
        b) pozytywizmu,
        c) średniowiecza.
5."Bogurodzica" to utór:
        a) romantyczny,
        b) średniowieczny,
        c) współczesny.
6.Jan Kochanowski żył w wieku:
        a) XIX,
        b) XIV,
        c) XVI.
7.Jan Kochanowski reprezentował:
        a) oświecenie,
        b) odrodzenie (renesans),
        c) barok.
8.w epoce odrodzenia w centrum zainteresowania stał:
        a) kościół,
        b) człowiek,
        c) ideał rycerza.
9.Barok to uogólniając:
        a) wiek XV,
        b) wiek XIX,
        c) wiek XVII.
10.W oświeceniu nacisk położono na:
        a) walkę o niepodległość,
        b) wykształcenie, wychowanie,
        c) miłość.
11.Przedstawiciele oświecenia to:
        a) Ignacy Krasicki, Hugo Kołłątaj,
        b) Adam Mickiewicz, Hugo Kołłątaj,
        c) Ignacy Krasicki, Jan Kochanowski.
12.Epokę romantyzmu otwiera:
        a) rok 1822,
        b) rok 1864,
        c) rok 1939.

13."Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza jest utworem:
        a) średniowiecznym,
        b) z epoki 20-lecia międzywojennego,
        c) romantycznym.
14.Z epoką romantyzmu wiążą się hasła:
        a) ludowość, orientalizm, nieszczęśliwa miłość, walka o niepodległość Polski,
        b) system komunistyczny, nieszczęśliwa miłość, kult rozumu,
        c) wychowanie, walka o niepodległość Polski, ideał rycerza, okupacja niemiecka.
15.Pozytywizma kładł nacisk na:
        a) pracę u podstaw, pracę organiczną,
        b) nieszczęśliwą miłość, pracę u podstaw,
        c) walkę o niepodległość Polski, nieszczęśliwą miłość.
16.Maria Konopnicka, Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus to przedstawiciele:
        a) baroku,
        b) średniowiecza,
        c) pozytywizmu.
17.Henryk Sienkiewicz jest autorem utworów:
        a) "Krzyżacy", "Ogniem i mieczem", "Potop",
        b) "Zemsta", "Dziady", "Siłaczka",
        c) "Zemsta", "Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela", "Siłaczka".
18.Okres 1890- 1914 nazywa się:
        a) 20- leciem międzywojennym,
        b) odrodzeniem,
        c) Młodą Polską.
19.20- lecie międzywojenne to okre:
        a) między I a II wojną światową,
        b) między I a II rozbiorem Polski,
        c) między powstaniem listopadowym a powstaniem styczniowym.
20.Od 1939r. mówimy o literaturze:
        a) współczesnej,
        b) barokowej,
        c) oświeceniowej.
21.Cz. Miłosz i W. Szymborska należą do epoki:
        a) romantyzmu,
        b) Młodej Polski,
        c) współczesności.
22.Literatura współczesna zdominowana była przez:
        a) liczne wojny z Rosją, Turcją, Szwecją,
        b) rozbiory Polski,
        c) politykę
23.W literaturze współczesnej przełomowymi były lata:
        a) 1939, 1989,
        b) 1914, 1939,
        c) 1918, 1920.
24.Utwór "W pustyni i w puszczy" wydany w 1910r. to powieść z epoki
        a) romantyzmu,
        b) Młodej Polski,
        c) pozytywizmu.
25.Lata 1822- 1864 to okres, w którym mógł tworzyć:
        a) Zbigniew Herbert,
        b) Czesław Miłosz,
        c) Juliusz Słowacki.



Zestaw ćwiczeń do sprawdzianu nr 3 dla klasy VI

  1. Uzupełnij luki
Część tekstu dramatu, w której autor daje wskazówki dotyczące sposobu realizacji utworu na scenie, to ………………………..
Część dramatu, w której bierze udział określona grupa postaci, to ……………………….. Jej zmiana następuje, gdy jeden z bohaterów odchodzi z miejsca wydarzeń lub przybywa nowa postać.
Pracownik teatru, którego zadaniem jest podpowiadanie aktorom, gdy podczas przedstawienia zapomną swojego tekstu, to ………………………………………….

  1. W każdym z podanych zdań skreśl jedno z wyróżnionych określeń, tak aby zdania zawierały prawdziwe informacje.
Wybiła jedenasta to zdanie pojedyncze rozwinięte/nierozwinięte.
Nie przychodzą radzić to zdanie z podmiotem domyślnym/bezpodmiotowe.

  1. Sporządź wykresy podanych zdań.
Z dumą wręczył wieczne pióro ważnemu klientowi.
Z gniewem oddał zalaną polisę nieszczęsnemu agentowi.

  1. Wpisz w odpowiednie miejsca wszystkie wyrazy z poniższych zdań.
Później oddał zalaną polisę nieszczęsnemu agentowi.
Później wręczył wieczne pióro ważnemu klientowi.
podmiot…………………………………………………………………………………..
orzeczenie………………………………………………………………………………..
przydawka………………………………………………………………………………..
dopełnienie……………………………………………………………………………….
okolicznik………………………………………………………………………………..

  1. Uzupełnij luki, określając rodzaj podmiotu i orzeczenia w podanych wypowiedzeniach.
Polisa ubezpieczeniowa została zalana przez ważnego klienta.
Wieczne pióro zostało udoskonalone przez agenta ubezpieczeniowego.
W podanym zdaniu występuje podmiot…………………………………………………..
i orzeczenie…………………………………………

5 komentarzy:

  1. ja jestem w 5 klasie ale ten blog mi się przyda bo tu jest na pewno sama prawda

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie napisane i proszę o więcej takich artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń